Monday, February 15, 2010

PEKERJAAN HAJI.....31

Assalamualaikum,

Sukarnya Berkata Benar

Semasa mengerjakan haji atau umrah, kita sering ditempatkan di hotel hotel yang tinggi. kebanyakan daripada hotel hotel ini menyediakan lif untuk memudahkan penumpangnya sampai ke tingkat yang tinggi.

Beruntung saya semasa mengerjakan haji yang lepas, sewaktu di Madinah, kami ditempat dihotel yang tidak tinggi, kalau lif penuh mampu menaiki tangga dua tingkat.

Apabila kita ingin kembali ke bilik selepas sesuatu pekerjaan, sering kita perlu menunggu lif. Biasanya diwaktu puncak, terlalu ramai orang yang menunggu lif, dan berebut rebut untuk masuk ke dalam lif itu sesuatu yang sering dilakukan oleh sebahagian jemaah haji.

Sering apabila kita menunggu lif setelah sekian lama, lif tersebut sampai dan pintunya terbuka. Kita perhatikan memang dalam lif itu ada penumpangnya, tetapi untuk ditambah dua atau tiga orang lagi masih ada ruang. Hanya sedikit sempit.

Sering juga kita dengar mereka yang dalam lif menjeritkan: penuh, penuh,

Walaupun sebenarnya masih ada ruang lagi untuk beberapa orang lain memasukilif tersebut. Dan kalau sungguh penuh, lif itu sendiri akan mengeluarkan bunyi untuk memberi tahu.

Dah sampai ke tanah suci pun, sedang melakukan pekerjaan haji pun, masih lagi ada yang bercakap bohong.

Sukarnya berkata benar!