Sunday, April 27, 2008

BEKALAN AIR

Sslah satu daripada sumber penting yang kita rakyat Malaysia selalu menganggap sebagai sesuatu yang amat mudah didapati ialah air. Kita sentiasa beranggapan bahawa setiap kali kita membuka paip air di rumah, air akan keluar mengalir dari paip tersebut. Ini adalah kerana iklim negara kita adalah iklim tropika lembab yang mempunyai ciri hujan yang banyak sepanjang tahun. Dengan ciri ini kita sentiasa mempunyai persepsi atau anggapan bahawa sumber inimudah didapati. Apatah lagi kalau kita di Kuala Lumpur ini, seperti misalnya minggu lepas, menyaksikan hujan turun hampir setiap petang. Hujan yang turun itu juga adalah lebat, dan menghasilkan air yang banyak yang mengalir di permukaan bumi tanpa direbut-rebut oleh manusia, untuk menunjukkan yang sumber tersebut terlalu mudah untuk didapati.

Tetapi baru-baru ini kita dapat berita mengatakan tender untuk membina terowong yang menghubungkan Empangan Kelau di Pahang dengan Empangan Langat di Selangor telah pun dibuka untuk pembidaan. Terowong ini adalah satu usaha untuk menambahkan sumber air di Lembah Kelang, yang semakin lama semakin sukar untuk boleh dibekalkan kepada semua pengguna. Ini menunjukkan bahawa sumber air yang kita sangkakan mudah untuk didapati sebenarnya bukanlah semudah yang kita tanggapkan. Untuk membekalkan air kepada pengguna sebenarnya merupakan satu cabaran yang cukup besar dan sukar ditangani.

Kalau sekiranya pembangunan sumber air ini tidak berlangsung seiring dengan perkembangan pembangunan negara, maka Lembah Kelang dijangka akan mengalami masaalah air pada tahun ini, dan terdapat beberapa tempat lain lagi di Semananjung yang keadaan sumber airnya sentiasa dala keadaan yang tidak menentu.

Selagi hujan turun, seperti dalam keadaan sekarang, maka sumber air mungkin mudah didapati. Tetapi keadaan meteorologi dan juga klimatologi yang mengawal penghasilan hujan di sesuatu kawasan adalah sesuatu yang sukar diramal dan berada di luar kawalan manusia. Biasanya keadaan meteorologi dan klimatologi ini boleh diramal, tetapi kadang-kadang apa yang diramalkan itu tidak menjadi. Itulah sebabnya dalam bulan Mei 2005, Empangan Terip di Seremban menjadi hampir kering disebabkan hujan yang dijangkakan turun, tidak turun.

Cabaran yang dihadapi dunia, dan termasuklan kita di Malaysia ialah keadaan meteorologi dan klimatlogi ini sedang mengalami perubahan, yang dikenali sebagai climate change. Perubahan ini membawa pertukaran yang besar terhadap perjalanan sistem di atmosfera, dan dengan itu, ia akan memberi kesaan kepada hujan.

Dalam keadaan sekarang, kita sebenarnya tidak tahu, sejauh manakah kesan climate change ini akan mempengaruhi negara kita. tetapi yang boleh kita jangkakan ialah fenomena ini pasti akan membawa kesan besar kepada sumber air.

Adakah ini bermakna sumber air negara kita akan menjadi semakin sukar untuk didapati pada masa akan datang?