Tuesday, December 9, 2008

17 JAN. 2009. APA AGAKNYA STRATEGI PAS

Assalamualaikum,



Sebelum memulakan tulisan saya awal awal lagi menyusun jari kerana tulisan ini bukan untuk menyinggung mana mana pihak, terutamanya rakyat Terengganu dan pengundi Kuala Terngganu. Apa yang paling jelas ialah UMNO/BN telah jelas akan menurunkan anak tempatan, atau orang Tranung, tetapi PAS belum pasti lagi menurunkan ayam sabungnya bernama Mat Sabu, bukan orang Tranung.



Faktor samada Mat Sabu akan menjadi calon atau tidak akan membentuk taktik dan strategi kedua dua pihak. Seperti yang telah saya sebut dalam beberapa posting yang lepas, sekiranya Mat Sabu diangkat menjadi calon, maka strategi UMNO/BN menjadi sedikit mudah kerana sebab sebab yang telah disebutkan sebelum ini. Perbincangan selanjutnya akan disentuh dalam posting akan datang.



Saya rasa pada peringkat ini, ada dua perkara penting yang perlu ditekankan oleh para perancang strategi, iaitu, pendekatan yang paling baik untuk mempengaruhi pengundi, dan mengenal pasti serta mempengaruhi kelumpuk penentu.



Pendekatan yang paling sesuai nanti tentulah akan ditentukan oleh target group itu sendiri, dan di sini para perancang strategi perlu melakukan ground truthing dan mengarahkan persilatan sesuai dengan fakta daripada ground truthing tersebut. Saya nampak ada tiga faktor penting yang mesti diperolehi daripada ground truthing tersebut:


1. Ganu centric. Ini adalah istilah saya untuk menunjukkan kecederungan pengundi kepada faktor kekitaan. Sekiranya sesuatu kawasan itu mempunyai perasaan ganu centric yang tinggi, maka faktor calon tempatan dan calon impot akan memainkan peranan. Pengundi yang mempunyai ganu centric ini akan bersifat samada boleh dipusingkan atau kekal dengan pilihannya. Untuk memusingkan perasaan ganu centric ini akan memerlukan kemahiran mantiq yang tinggi, tetapi untuk mengekalkan perasaan ini cukup dengan mengapi api kan sahja. Saya percaya jentera pilihanraya kedua kua pihak dapat mengenali kawasan yang seperti ini.



2. Level of sophiscation. Walaupun parlimen ini adalah parlimen Kuala Terengganu yang mengandungi pengundi bandar, tetapi level of sophiscation secara keseluruhan adalah tidak sama dengan tempat tempat lain yang jauh lebih maju. Oleh itu, penceramah dan perayu undi yang datang dari kawasan yang lebih tinggi level of sophiscationnya perlu melaraskan taktik mereka agar cocok dengan kehendak tempatan. Malah mungkin ada sebahagian daripada pengundi langsung tidak bersifat urban, tetapi sebalik rural, dan dengan itu taktik akan berubaah sma sekali. Jadi penceramah penceramah yang telah berbiasa dengan isu besar, akan mendapati diri mereka mesti mengubah nada supaya sesuai dengan kehendak tempatan.



3. Sway tendency. Samada pengundi mudah digula gula dengan pelbagai janji atau gertakan juga mesti dikenal pasti oleh jentera pilihan raya dan segara mencari ubat untuk memperbaiki keadaan, atau melawan apa yang telah sedia ada. Masalahnya sway tendency ini bijak disorokkan , dan dengan itu seseorang boleh tertipu dengan mempercayai bahawa pengundi tersebut telah condong kapada pihaknya, tetapi apabila sampai masa membuang undi, pengundi akan mengundi sebaliknya.


Sekiranya ketiga tiga faktor ini dapat dikenalpasti, maka strategi yang sesuai mudah dirancang.



Tetapi yang paling penting saya rasa ialah perana yang dimainkan oleh kumpulan pengundi penentu. Kumpulan tersebut ialah pengundi Cina dalam parlimen ini. mengikut statistik terkini, terdapat 14,441 orang pengundi Cina, dan angka ini mungkin berubah apabila pihak SPR memuktamadkan senarai pengundi nanti.



Selama ini mungkin pengundi Cina terbahagi kepada kumpulan yang tegar MCA dan yang bukan MCA. Persatuan persatuan Cina memainkan peranan penting untuk mencorakkan pemikiran pengundi Cina. Mengikut Emile Kok-Kheng Yeoh, dari Institut pengajian Cina, U. Malaya, terdapat 21 persatuan yang berasaskan kepada clan atau tempat asal datang, 10 persatuan perdagangan dan 4 alumni di Terengganu. Persatuan persatuan inilah yang perlu didekati untuk diberi fahaman kepada mereka tentang calon mana yang perlu diberi undi.


MCA memang sejak azali lagi telah menakut nakutkan pengundi Cina tentang PAS:

karikatur diatas diambil dari The Guardian, satu mouth piece MCA Feb. 2004. Kata akhbar tersebut: under PAS, non-Muslim will be totally denied their roles not only in the Cabinet but also in the judiciary, legislative and security forces. in the decision-making process of the PAS-led government, non Muslims have virtually no say at all, for they can only be led and ruled by PAS leaders in a theocratic state. Military services will be strictly confined to PAS supporters or believers and non Muslims are mandatory to pay 'jizyah'. The role of women in PAS government will be strictly confined to household keeping as well as nurturing and moulding the next generation. Women have no place in government and the Cabinet. Free enterprise will be severely curbed and PAS also aims to enhance the usage of the Arabic language. No temples or churches will be allowed to be built in Muslim areas.
Perlu ingat, masih terdapat ramai lagi pengundi Cina yang patuh dengan dakyah MCA ini, walau pun keadaan sekarang telah berubah dengan isu ketuanan Melayu yang cuba dihidupkan semula oleh UMNO. Oleh itu, dengan mengekalkan prestasi pengundi Melayu seperti pilihanraya umum, dan memenangi undi Cina dalam piliharaya kecil ini, maka PAS boleh menang.
Kita lihat bagaimana pasang dan surut bermain sehingga hari penamaan calon nanti.