Saturday, March 27, 2010

BERDOA KELUARGA KITA TERHINDAR

Assalamualaikum,

Cerita membuang bayi kecil bukan lagi baru bagi negara ini. Pelbagi pihak mencadangkan itu dan ini, tetapi nampaknya tiada menampakkan sebarang hasil.

Perkara ini berlaku berkisar pada tiga faktor. 1.Ugama 2.Budaya 3.Kualiti indiviidu.

Bagi orang Islam, ugama mestilah mestilah menjadi pegangan yang paling utama. Dalam ugama ada dosa dan pahala. Generasi sekarang telah tidak takut dengan dosa. Mengapa tidak takut?kerana telah terlalu biasa melakukan dosa, orang keliling melakukan dosa, sehingga pemimpin negara pun secara terangan melakukan dosa.

Ramai orang menyalahkan kurang pendidikan ugama sebagai puncanya. Tetapi, sistem pendidikan kita tidak menekankan ugama. Kalau ada sekolah ugama pun, itu adalah atas usaha dan jerih ibu bapa. Tetapi pendidikan tersebut hanya setakat darjah 6 paling tinggi.

Masuk sekolah menengah, anak anak terbiar, tanpa sebarang bimbingan. Selepas habis persekolahan harian, sekitar jam 2:00 petang, anak anak terbiar tanpa sebarang program yang boleh membantu mereka. Apatah lagi kalau ibu dan bapa bekerja. Anak anak terpaksa mengendalikan diri sendiri tanpa sebarang program yang memberi acuan kepada masa hadapan mereka.

Kalau kita hendak hantar anak kita ke sekolah menengah agama, sekolah sekolah ini sentiasa penuh dan hanya menerima anak anak yang 8A, atau yang keputusan cemerlang. Yang 1 A atau tiada A dinafikan hak untuk masuk ke sekolah menengah ugama.

Sekolah sekolah rendah ugama pula adalah antara sekolah sekolah yang paling daif di negara ini. Ada yang menumpang premis lain. Keadaan bilik darjah yang panas dan bising. Bising kerana dua tiga bilik darjah berkongsi ruang yang sama.

Masa belajar yang sangat terbatas. Masuk jam 2:30 petang, balik jam 5:30 petang. Bagaimana boleh ilmu agama dikuasi dengan baik oleh mereka.

Guru guru sekolah agama pula adalah antara guru guru yang paling malang. Gaji kecil, sukar menjadikan mengajar agama sebagai karier, peluang kenaikan gaji daif, dan itu, dan ini.

......akan sambung