Thursday, March 25, 2010

PEKERJAAN HAJI.....45

Assalamualaikum,

Duduk Dalam Masjid



Apabila anda pergi ke masjid (Masjidil Haram atau Masjid Nabawi) semasa mengerjakan haji, kerap nanti anda merasakan perlu duduk dalam masjid sementara menunggu masuk waktu solat. Ini biasanya berlaku antara waktu magrib dengan isya'. Tetapi ada juga jemaah lain yang duduk dalam masjid dari subuh sampai ke isya'.

Apakah yang perlu anda buat sekiranya anda duduk dalam masjid? Adakah anda hendak berposing dan tersengeh seperti pak haji dalam gambar di atas?

Seeloknya anda berniat i'tiqaf dalam masjid. Dengan berniat sahaja anda telah dapat banyak pahala. I'tiqaf tu apa? Biasanya ia adalah kita bersunyi dalam masjid dengan melakukan amal ibadat.

Apakah amal ibadat yang patut dilakukan? Banyak. Seperti solat solat sunat. Berzikir. Baca Qur'an. Tetapi bukan bercakap cakap kosong mengenai perkara perkara keduniaan yang tidak memberi manfaat kepada akhirat.

Pernah seorang dari Selatan India (saya tahu sebab beg galasnya menyatakan demikian) berada di sebelah saya pada satu malam, antara selepas magrib dengan isya'. Dia solat sunat dua rakaat dua rakaat dari mula selesai magrib hinggalah azan isya'.

Saya cuba mengkhatamkan Qur'an semasa berada dalam masjid. Pada satu malam, antara magrib dan isya', saya telah sampai ke penghujung pembacaan Qur'an saya. Tinggal 3 Qul. Tiba tiba datang seekor kucing menggesel geselkan badannya kepada saya.

Berhampiran dengan saya ada 3 orang jemaah perempuan dari Indonesia. Seorang daripadanya cuba mengusap kucing tersebut, tetapi dicakar oleh kucing. Dia cuba lagi, kucing itu cakar lagi. Cuba lagi, dicakar lagi, siap dengan deramnya. Jemaah perempuan itu berhenti daripada percubannya.

Kucing tersebut terus menggesel geselkan badannya kepada saya sehinggalah saya khatam membaca Al Qur'an. Sebaik sahaja selesai, kucing itu pun berjalan membawa dirinya entah ke mana.