Tuesday, March 23, 2010

PEKERJAAN HAJI.....44

Assalamualaikum,

Bangun Malam

Sekiranya anda seorang yang rajin beribadat, saya percaya anda pernah membuat atau melakukan solat tahajjud. Solat tahajjud ini adalah satu daripada solat solat sunat, dan biasanya dilakukan ditengah malam , seeloknya sepertiga terakhir malam.

Sekiranya anda pernah mengerjakan solat tahajjud, itu adalah sesuatu yang sangat diajukan oleh agama Islam. Untuk mengerjakannya sekali sekala mungkin kita berkemampuan untuk melakukannya, tetapi untuk melakukannya secara berterusan adalah sesuatu yang sukar dilakukan. Ini adalah kerana, untuk memaksa diri bangkit daripada tidur pada waktu dinihari adalah sesuatu yang sukar. Seperti kata kata Pak Yazid, seorang pendakwah: bagaimana nak sembahyang tahajjud, sembahyang subuh pun tak terkejut.

Tetapi yang peliknya ialah semasa kita berada di tanah suci, kita akan rasakan diri kita menjadi mudah untuk bangun tengah malam dan pergi ke Masjidil Haram. Masuk waktu subuh adalah sekitar 05:20 pagi, dan azan pertama dikumandangkan 1 jam sebelum azan subuh iaitu kira kira 04:20 pagi. Sekiranya anda bagun daripada tidur semasa azan pertama dikumandangkan, anda sebenarnya adalah antara orang dikira lambat bangun malam.

Rata rata jemaah haji telah sedia meninggalkan hotel masing masing sebelum azan pertama dikumandangkan, hanya orang yang seperti saya sahaja yang pergi ke masjid selepas azan pertama tetapi sebelum azan masuk waktu subuh.

Pernah semasa saya mengerjakan haji menggunakan khidmat muassasah, rakan rakan sebilik saya telah bangun daripada tidur seawal jam 2:00 pagi. Oleh kerana bilik air hanya satu, maka bergilir gilir untuk menggunakannya, sedangkan aku terus berdengkur. Sekira kira jam 3:30 pagi, bilik saya menjadi sunyi sepi, kerana semua rakan sebilik telah ke masjid, tinggallah aku seorang.

Dalam keadaan yang sedemikian, saya punya masa yang cukup banyak untuk berurusan di balik air, dan sekira kira jam 4:15 pagi saya telah memasuki masjid, walaupun ruang yang saya gemari telah mula penuh dengan orang.

Tiba tiba saya nampak rakan sebilik saya disuatu sudut masjid. Sedang berdengkur tidur. Saya kata dalam hati, kalau kau nak tidur, buat apalah datang masjid awal, tidur dalam bilik hotel lagi bagus.