Thursday, March 25, 2010

TUANKU 153

Assalamualaikum,

Semasa pilihanraya 1990, kumpulan kami hampir bertumbuk dengan kumpulan pemuda umno kerana hal sebuah gerbang. Dalam hiruk pikuk itu, seorang daripada kumpulan umno ini menjeritkan, kita lihat pilihanraya nanti, siapa menang dialah raja....

Teringat juga saya sebuah pemerintahan yang dikuasi oleh satu keluarga. Jumlah ahli keluarga ini saya jangka sekitar 500o ahli. Semua ahli keluarga ini dapat habuan daripada khazanah negara, kerana harta negara adalah harta raja, siapa yang jadi raja, dialah yang membolot harta negara.

Maka sebab itulah orang umno sentiasa merasakan mereka raja. Khazanah negara secara otomatis mesti masuk ke kantung mereka. Kalau tidak masuk ke kantung mereka, apa guna mereka masuk umno.

Tetapi suasana sudah berubah. Rakyat dan pengundi telah semakin faham konsep warga negara serta hak hak yang ada pada setiap warga negara. Rakyat tidak lagi menerima pandangan bahawa umno itu melayu, dan melayu itu umno. Rakyat tidak lagi rasa takut untuk meninggalkan umno, kerana yang sebenarnya mendapat habuan secara mudah ialah mereka yang dalam kumpulan umno, sama seperti ahli keluarga diraja yang menguasai pemerintahan sebuah negara tadi.

Rakyat yang miskin terus terabai. Masalah sosial semakin menjadi jadi sehingga menjadikan orang melayu lemas selemasnya. Semakin lama umno diangkat menjadi raja, semakin rosak dan binasa orang melayu. Maka orang melayu mula menjarakkan diri mereka dari umno.

Untuk mengelakkan ini, mereka yang ultra dalam pendirian bahawa umno itu tuan, dan umno itu raja, menggunakan artikel 153 untuk menahan gelongsor yang semakin ketara dalam sokongan terhadap mereka untuk menakutkan dan menggertak orang melayu agar kembali menyusun sembah: daulat tuanku umno.

Langkah pertama yang mesti diambil untuk menahan gelongsor ini ialah dapatkan dengan apa cara sekali pun majoriti 2/3 di parlimen. Double agen yang ditanam dalam pakatan lawan telah menunjukkan identiti mereka, dan mereka telah lakukan seperti yang dirancang. Cuma itu tidak cukup.

Saya menjangkakan double agen yang ditanam adalah banyak, tetapi ternyata mereka tidak mampu melakukannya. Juga ribut yang digelorakan oleh double agen ini di parlimen adalah sebenarya bayu yang sangat sepoi. Tidak lama lagi kesemua mereka akan longlai apabila mereka menjadi sepah tanpa madu lagi.

Lawak Titi Tinggi, sijil KPN, hingusan wang ihsan dan banyak lagi adalah pelincir yang menambah laju lagi gelongsor yang sedang dialami.

Tidak ada warga malaysia yang hendak mencabar 153.

Hanya si ultra rasis yang mengacah kita supaya kita menjungjung duli tuanku 153 untuk tambah boyot mereka.