Wednesday, November 12, 2008

ANALISIS PILIHANRAYA SEMASA

Assalamualaikum,


Dengan mengambil kira senario semasa, apakah peluang peluang politik yang boleh dijangkakan bagi menghadapi pilihanraya kan datang?
1. The final blow. Saya sentiasa percaya bahawa untuk menjatuhkan BN perlu kepada one-two punch. Tumbukan pertama telah mengena BN, dan dia telah goyah tetapi tidak jatuh lagi. Dalam keadaan sekarang adalah sukar bagi BN untuk memperkasakan diri sendiri bagi menghadapi pilihanraya. Sebabnya ialah selama ini BN ada tongkat sakti yang sentiasa menyelamatkannya dalam keadaan genting. Tongkat sakti tersebut ialah majoriti 2/3. Dalam keadaan sekarang BN perlu merobek robek kawasan pilihanraya dengan melakukan gerrymandering yaang telah terbukti menyelamatkan mereka dalam banyak piliharaya. Kalau sekiranya kedudukan kerusi kerusi parlimen kekal seperti keadaannya sekarang, maka pilihanraya akan datang menyaksikan BN bertarung tanpa 2/3 majoriti parlimen. Ini adalah satu keadaan yang belum pernah mereka alami.
2. Gerrymandering makan tuan. Asas gerrymandering dalam pilihanraya 2004 ialah pengundi bukan Melayu akan memberikan undi mereka kepada BN, dan tekaan ini menjadi dalam pilihanraya tersebut. Tetapi dalam pilihanraya 2008, strategi tersebut telah bertukar dan menikam BN. Sekiranya mood pengundi yang ditunjukkan dalam pilihanraya 2008 kekal sehingga pilihanraya 13, maka satu pukulan cukup hebat akan membelasah BN.
3.Ketiadaan unsur shrewdness. Sekiranya perdana menteri pada pru 13 ialah Najib, saya tidak nampak unsur shrewdness ini ada. Ini akan melonjakkan maneuverability PR untuk menhadapi pilihanraya, kerana unsur menekan dan menindas habis habisan seperti dalam era Mahathir tidak akan wujud. Saya menjangkakan juga kalau Najib perdana menteri, beliau akan dilanda oleh pelbagai masalah imej dan persepsi. Sekiranya bukan Najib yang jadi perdana menteri pada ketika itu pun, unsur ini juga saya rasa tidak ada. Oleh itu PR boleh menghadapi pru 13 dari position of strength.
4. Anwar Ibrahim. Sekiranya Anwar Ibrahim masih hidup dan bergerak bebas untuk menghadapi pru13, ini akan menjadi aset PR yang paling penting dan paling berpengaruh. Swing pengundi yang besar akan disaksikan sekiranya keadaan ini wujud semasa pilihraya berlangsung.
5. UMNO mungkin dapat bertahan di tempat tradisi mereka, tetapi di tempat tempat di mana kekuatan PAS tinggi, kemenangan UMNO akan bergantung kepada sejauh mana mereka dapat membangkit kebencian pengundi kepada PR, terutamanya PAS. Isu babi, Teresa Kok, papan tanda jalan, non Melayu pendatang, ketuanan Melayu dan pelbagai isu lain yang menjadi pembakar semangat nasionalisme Melayu akan terus dimainkan dengan harapan ia akan diterjemah menjadi undi kepada UMNO.
6. Sehingga hari ini, kedudukan PAS sebagai junior partner dalam PR terus kekal sehingga pru 13. Kedudukan tersebut boleh berubah sekiranya PAS memperbaiki prestasinya dalam pru 13. Paling minima PAS perlu rampas Terengganu dan kekalkan negeri negeri yang diperintah sekarang. Menteri besar Perak yang sekarang hanya bertahan satu penggal sahaja kerana sudah pasti DAP akan menyediakan calon Melayu yang sekiranya mereka mengulangi prestasi pru 12 atau meningkatkan prestasi tersebut dalam pru 13, orang Melayu DAP itulah yang diangkat menjadi menteri besar mereka. Melainkan PAS menawan kerusi terbanyak di kalangan rakan PR.
7. Dengan pergolakan dalaman di kalangan kerabat BN, sekiranya pru 13 diadakan hari ini, BN akan tumbang.