Tuesday, June 23, 2009

UNIKNYA PAS

Assalamualaikum,




Ada analisis dalam Malaysian Insider mengandaikan bahawa non melayu dan non Muslim mengundi PAS dalam PRU12 bukan kerana mereka sukakan PAS, tetapi kerana mereka tidak mahu UMNO. Saya tidak tolak kenyataan tersebut keseluruhannya, tetapi benarnya adalah sedikit. AdA kalangan non melayu dan nonMuslim yang mengundi PAS kerana mereka mahukan PAS dan mereka yakin dengan PAS.

Kenapa? kerana ada sesuatu yang unik dan indah dalam PAS yang tidak terdapat pada parti parti lain.


Isu kerajaan perpaduan yang melanda PAS baru baru ini adalah satu isu yang besar yang boleh memecah belahkan PAS, kerana jelas terdapat pembahagian sokongan kepada dua kelompok utma. Ia dikemelutkan lagi dengan tindakan dan keceluparan yang dieksploitasi oleh media. Di sinilah uniknya PAS, yang menyelesaikan masalah bukanlah sikap, tetapi tarbiyyah.

Di sini juga unik dan cantiknya tindakan yang diambil oleh pimpinan PAS, terutamanya Mursyidul 'Am. Sekiranya ada sesuatu yang tidak kena dan perlu ditegur, maka ia ditegur, tidak kira setinggi mana jawatan yang dipegang dalam parti. Kalau sekiranya setelah teguran diberi, masih lagi tidak dapat membaca suasana, maka perlu diambil tindakan yang lebih keras, walaupun itu menjadi pilihan yang terakhir. Kalau perlu dirotan, maka dirotan, kalau perlu dikurantin, maka dikurantin, kalau perlu dipancung, maka dipancung.

Apabila kesedaran timbul setelah dikena tindakan , maka segala yang keruh dijernihkan dengan sifat ukhuwah yang telah sedia ditanam. Tiada luka dan tiada parut.

Hanya yang bawah dan yang tidak bertanggung jawab sahaja, yang sejak mula kurang hajar dan celupar, cabul serta laser terhadap mursyidul 'am yang belum dipancung tetapi akan menerima pancungan.

Anda tahukan penulis blog mana yang dalam kategori ini.