Tuesday, April 15, 2008

ANTARA BABI DAN KHINZIR

Semasa krisis penyakit Japanese Encephalitis (JE) di Malaysia dalam tahun 1998, media arus perdana pada masa itu menggunakan istilah khinzir untuk membawa maksud haiwan yang kita kenali sebagai babi. Istilah tersebut digunakan bertujuan untuk melembutkan impak negatif yang akan tertanam dibenak rakyat Malaysia sekiranya istilah babi digunakan, dan ini akan mendatangkan kerugian politik kepada kerajaan BN pada masa tersebut. Tetapi sekiranya haiwan tersebut dikira boleh membawa keuntungan politik kepada BN, maka istilah babi diguna pakai semula. Inilah yang berlaku sekarang. Tujuannya ialah untuk menimbulkan rasa jijik di kalangan rakyat kepada siapa sahaja yang menjadi lawan kepada BN.
Apabila timbul isu penternakan khinzir cara moden yang direstui oleh kerajaan Negeri Selangor sekarang, maka timbullah serangan politik terhadap projek tersebut dengan tujuan kerajaan selangor sekarang akan dipandang jijik oleh rakyat sama seperti kebanyakan orang Melayu memandang babi. Cuma apa yang perlu kita tanya ialah di negeri manakah semasa pemerintahan BN yang tidak ada babi diternak?
Soal menternak babi adalah satu perkara yang tidak boleh dinafikan oleh mana-mana kelompok rakyat di negera ini, kerana rakyat yang memerlukan kepada haiwan tersebut mempunyai hak untuk menternaknya sama seperti hak mereka menternak haiwan-haiwan lain. Asalkan mereka warga negara Malaysia, mereka tetap mempunyai hak seperti warga negara yang lain.
Mengapa apabila BN mengalami kekalahan teruk barulah setengah pihak menjadi begitu peka dengan penternakan babi? Sekitar tahun 1996-1997 saya bawa satu rombongan pelajar saya ke sebuah ladang menternak khinzir di hulu Sungai Sikamat di Seremban. Ladang yang kami lawati itu menternak 10 ribu ekor khinzir. Ladang ini Jabatan Pertanian negeri Sembilan berani benarkan kami melawat kerana di situ terdapat satu sistem waste treatment untuk mengurangkan kandungan BOD yang akhirnya dilepaskan dari sistem tersebut ke anak sungai berhampiran.
Di situ terdapat banyak ladang lain, cuma yang kami lawati itu sahaja yang ada sistem treatment . Tetapi semua cemar dari semua ladang tersebut akan disalirkan ke anak sungai berhampiran. Anak sungai ini pula akan memasuki Sungai Sikamat yang akhirnya memasuki Sungai Linggi. Air dari sungai Linggi ini disedut untuk tujuan perbekalan di satu lokasi namanya Rantau, kira-kira 18km dari Seremban, dan sepanjang perjalanan dari Sikamat ke Rantau, terdapat banyak lagi ladang khinzir yang beroperasi sama seperti tempat yang kami lawati, paling terkenal ialah Kg Sawah, semuanya menyalirkan cemar ke Sungai Linggi.
Kami pernah melawat beberapa kali water intake point atau muka sauk di Rantau ini, dan technician yang bertugas di situ memberi tahu selalu membersihkan pelbagai bangkai, termasuk khinzir yang tersangkut pada trap intake point tersebut. Air yang disedut di sini dirawat dan kemudian dibekalkan sebahagiannya ke kawasan Seremban, Rantau dan Port Dickson.
Begitu juga berlaku di ladang-ladang sekitar Sungai Saringgit, yang akhirnya masuk ke Sungai Semenyih, danair sungai Semenyih ini disedut di Dengkil, dan dirawat kemudian dibekalkan ke beberap lokasi Lembah Kelang. Begitu juga di Kinta dan Tambun, Perak. Dan banyak tempat lagi.
Tak ada pun puak puak ni bising.