Friday, April 18, 2008

CLIMATE CHANGE

Climate change adalah perubahan iklim. Ia adalah satu keadaan di mana iklim dunia kita ini berubah daripada pola biasanya. Apakah maksudnya di sini? ia bermakna salah satu unsur penting iklim mengalami perubahan, dan secara mudahnya ialah unsur suhu bertambah. ini bermakna dunia menjadi semakin panas.
Bagaimana ia terjadi? Ia terjadi kerana terdapat gas-gas yang dilepaskan ke atmosfera tidak lupus dan menjadi terampai di sana. Ini pula akan menyebabkan bahang suria yang masuk ke atmosfera bumi berjaya menembusinya, kerana ia bersifat shortwave, tetapi dalam perjalanan pantulan semula ke atmosfera ia tidak berjaya melepasi lapisan gas-gas ini, kerana pantulan tersebut bersifat longwave.
Jadi bahang tadi terperangkap di atmosfera, sama seperti keadaan sebuah rumah kaca atau green house. Gas-gas yang bertanggung jawab ialah karbon dioksida, methane, nitrous oksida, CFC, dan beberapa gas lain lagi. Tetapi CO2 lah yang paling bertanggung jawab menghasilkan kesan rumah hijau ini.
Aktiviti manusialah yang paling banyak melepaskan CO2 ke atmosfera, seperti misalnya kesan daripada pembakaran petrol oleh kenderaan.
Benarkah dunia semakin panas? Ya. Kalau anda pergi downtown KL (saya ambil Jalan Tuanku Abd. Rahman)waktu tengahari sekitar Jam 3:00 petang pada hari bercuaca panas, 20 tahun dulu suhunya ialah 33 oC, tetapi sekarang 34 oC.
Apa implikasinya? Pelbagai. (1) pola hujan berubah- kelmarin(16/4/08) banjir di Kuala Lumpur dan Temiang, Seremban. Januari 2007, Johor banjir besar (2)Ini juga boleh mengakibatkan kemarau, seperti Mei-Okt 2005, Seremban di catu air. (3)Ini akan menyebabkan pula penyakit yang berkaitan dengan hujan turun meningkat, seperti denggi. (4) Sumber air akan terjejas (5) adalah kawasan yang mungkin ditengelami air(6) penghasilan bahan tani akan terjejas (7)Penghasilan bahan perikanan akan terjejas. Dan pelbagai masalah lain yang akan timbul.
Apakah langkah yang telah diambil atau dirancang oleh negara untuk menghadapi masalah yang sudah pasti datang ini? Inilah antara isu yang akan dibawa oleh ahli parlimen PR dalam sidang akan dtang.