Tuesday, April 15, 2008

MEROBOHKAN SURAU

Saya kira sekitar 10 Mac 2003 surau Jublee Perak, Bandar Baru Bangi, Selangor, telah dirobohkan oleh pekerja Majlis Perbandaran Kajang dengan dibantu oleh pelbagai paraphenalia pihak berkuasa tempatan tersebut. Kami yang memakmurkan surau tersebut berasa sangat sayu dan marah atas perbuatan kurang ajar dan kejam tersebut. Tetapi oleh kerana kami tidak mempunyai apa-apa kuasa, maka yang mampu kami lakukan ialah berunding dan kemudian memerhatikan sahaja sedikit demi sedikit bahagian surau tersebut dirobek dan dihancurkan oleh mereka. Saya menangis, kami menangis, semau maunya, kerana berasa amat sedih sebuah rumah Allah disembamkan oleh mereka yang mempunyai kuasa dengan begitu rakus. Saya memeluk saudara Sameon, yang juga pengerusi surau tersebut dan kami berdua menangis semau maunya sambil berpelukan.
Semuanya selesai dalam masa lebih kurang 1 jam. Pedih hati kami seperti luka sebuah turisan dan anggota badan yang diperahkan limau padanya. Kami tau, yang mengarahkan perkara jijik tersebut dilakukan ialah pihak paling tinggi sekali di Selangor pada ketika itu. Apa yang kami lakukan selepas itu hanyalah berdoa kepada Allah subhanawataala.
Kami terus berdoa mengenai kezaliman yang dilakukan itu. Saya tau ada sahabat yang terus menerus sembahyang hajat malam demi malam memohon bantuan Allah. Saya tahu ada sahabat yang berdoa di hadapan Kaabah agar Allah mendatangkan balasannya kepada mereka yang bertanggung jawab merobohkan rumah Allah. Dan doa ini diulang dan diulang. Yang pergi ke kaabah silih berganti, tapi doa tersebut tetap diulang dan diulang.
Dan tanda-tanda Allah mengkabulkan doa kami telah nampak. Orang yang paling berkuasa di Selangor pada ketika itu sekarang ini telah tumbang dalam keadaan hina. Dan ini adalah permulaan kepada satu kesudahan. Sesuatu yang lebih perit dan lebih hina mungkin sedang disediakan Allah untuk anda.