Friday, April 18, 2008

TUN SALLEH ABAS

Syukur Alhamdulillah Tun Salleh Abas dan kawan-kawan bekas hakim bersama beliau telah akhirnya diberi pengiktirafan bahawa tindakan yang dilakukan oleh regim Mahathir kepada mereka adalah salah. Hakim-hakim yang telah teraniaya tersebut walaupun tidak dibersihkan nama mereka melallui proses undang-undang, namum yang haq telah diberi kemenangan akhirnya.


Ini adalah salah satu daripada buah kemenangan yang rakyat cetak dan paksakan kepada pemerintah untuk mereka lakukan. Kalau sekiranya BN menang besar dalam PRU12 yang lepas, jangan harap perkara-perkara seperti ini boleh berlaku.


Ini juga akan menjadi tamparan politik yang hebat kepada Mahathir, yang sudah tentu tidak akan berdiam diri dalam keadaannya sekarang ditindih ke bawah. Ini dengan sendiri akan menyemarakkan lagi percakaran dalam parti tersebut.


Apa yang rakyat perlu disedarkan ialah apabila mereka berani membuat perubahan secara politik melalui pilihanraya, bukan sahaja kedudukan kerusi parlimen dan DUN berubah, tetapi kesejahteraan kita juga turut meningkat. Sekarang kerajaan Malaysia sanggup memberi subsidi minyak sebanyak 19 bilion ringgit. Boleh pula meningkatkan umur persaraan, yang dulunya digembar gemburkan kerajaan tak mampu bayar, tetapi bila telah diajar melalui pilihanraya, mampu pula bayar.


Sekiranya rakyat ingin keselesaan yang lebih tinggi lagi, perubahan politik yang lebih besar lagi perlu dilakukan. visit hamirdin.blogspot.com