Wednesday, May 7, 2008

MENGEMBALI KEDAULATAN KERAJAAN NEGERI

Oleh: Azmi Ahmad Baharom

Bagi mengiktiraf kedudukan raja-raja Melayu dan kedaulatan negeri-negeri yang membentuk Persekutuan Malaysia, adalah peting untuk parlimen Malaysia mengiktiraf kedudukan raja-raja Melayu dan rakyat negeri dalam menentukan halatuju perkembangan dan pembangunan negeri tersebut.
Dalam aspek ini adalah penting untuk memastikan pengambilan sebarang tanah dan hak kerajaan negeri perlu mengambilkira masa depan dan kedaulatan negeri tersebut

WILAYAH PERSEKUTUAN KUALA LUMPUR
Kedudukan Kuala Lumpur sebagai ibunegara Malaysia kini menjadi tandatanya apabila Putrajaya dijadikan pusat pentadbiran kerajaan persekutuan Malaysia.
Tanpa menyatakan status Kuala Lumpur yang telah diambil dari kerajaan negeri Selangor lebih 35 tahun yang lalu tanpa kelulusan sebenar dari Dewan Undangan Negeri Selangor. Lebih memeranjatkan lagi mantan perdana menteri menggunakan keadaan Sultan Selangor yang sedang memegang kerusi Yang Dipertuan Agong untuk menyerahkan Putrajaya kepada kerajaan pusat tanpa melalui kelulusan Dewan Undangan Negeri Selangor. Situasi ini sungguh memeranjatkan kerana Selangor Darul Ehsan kehilangan Kuala Lumpur dengan Putrajaya dalam temph 25 tahun.
Situasi ini tentunya kurang menyenangkan kerana rakyat Selangor sendiri kehilangan sumber kewangan dan sumber asli untuk dibangunkan bagi seluruh rakyat negeri.
Kehilangan ini boleh dikaitkan dengan kehilangan suara dalam DEwan Undangan Negeri.


WILAYAH PERSEKUTUAN LABUAN
Kerajaan negeri Sabah di bawah kepimpinan Datuk Harris Salleh bertanggungjawab menyerahkan Pulau Labuan kepada kerajaan Persekutuan dengan tujuan untuk membangunkan pulau itu kepada kewangan persisir pantai dan menjadi hub penting pertahanan Negara.
Dalam masa yang sama kerajaan Sabah akan mendapat pulangan dalam bentuk imbuhan dan lain-lain kemudahan yang kurang jelas.
Akibatnya rakyat Sabah mengundi untuk memilih parti lain memerintah negeri Sabah.


LANGKAWI SEBAGAI PULAU BEBAS CUKAI
Tidak seperti Labuan, Langkawi yang juga menjadi pulau bebas cukai tidak diambil oleh kerajaan pusat.
Kenapa Mahathir tidak berani bertindak?