Wednesday, July 2, 2008

BIARKAN NC UNISEL DITAMAT KONTRAK

Assalamualaikum,

Banyak suara yang menyatakan tidak puas hati apabila kerajaan negeri Selngor yang sekarang tidak menyambung kontrak perlantikan nai cancelor Universiti Selangor. Itulah mentaliti yang dipunyai oleh mereka yang berkarat dengan otak keris. Perkara ini sering berlaku dan tidsak perlu dihebohkan sangat.
pertama apa perlu diketahui ialah perlantikan NC UNISEL adalah perlantikan yang mempunyai roh politik. Selagi parti yang melantik itu memegang tampuk pemerintahan, maka selama itulah jawatan pemegangnya selamat. Tetapi sekiranya tampuk pemerintahan berubah, maka sebagai orang yang waras, maka hakikat akan berlaku perubahan dalam hal perlantikan jawatan perlu di terima. Sama seperti BUSH yang jadi presiden Amerika sekarang, apabila ia tidak lagi menjadi presiden, maka segala juak yang dikeliling pinggangnya juga akan kehilangan jawatan. Begitu juga kes KUSZA di Terengganu. Apabila PAS memerintah Terengganu, jawatan tertingginya institusi tersebut ditentukan oleh pimpinan PAS. Apabila PAS tidak lagi memerintah negeri tersebut, maka hak melantik atau melucutkan jawatan beralih pula kepada pemerintah yang baru.
Samalah seperti perlantikan penghulu atau apa jua jawatan yang ada kaitannya dengan the state. Maka sekiranya berlaku perubahan kepada pemerintah the state tersebut, maka mereka yang dilantik oleh team the state sebelum ini mesti bersedia menerima perubahan.
Jadi, kalau NC UNISEL hilang jawatannya, maka terimalah hakikat tersebut. Tulisan Rahman Shaari dalan akhbar Sinar baru-baru ini sepatutnya fokus kepada perkara ini.
Bukan fokus kepada yang tidak releven.