Monday, August 4, 2008

AGAK AGAK DAPAT BONUS KE?

Assalamualaikum,
Kan ke pembentangan belanjawan 2009 akan dibuat tak lama lagi. Anda ingat boleh dapat bonus ke tahun ni? Tahun lepas, dengan keadaan ekonomi yang dilaungkan mantap, fundamental ekonomi kita yang kukuh, pelaburan asing yang meningkat, dan itu dan ini, tetapi bonus tak dapat juga.
Dalam tahun 2008, kita telah disogokkan dengan alasan kononnya sebab harga minyak dunia meningkat dengan mendadak, maka harga runcit petrolium terpaksa dinaikkan. Ekonomi kita diramal berkembang pada kadar yang lembab, inflasi naik dari 3.2% kepada 7.2%. Kos pengurusan meningkat, dan itu dan ini.
Ditambah lagi dengan pilihan raya kecil Permatang Pauh kian menjelang, yang mana, kalau mengikut kebiasaannya, duit akan turun dari langit berbilion bilion ringgit bagi penduduk di situ, maka tentulah sebagai rakyat yang perihatin, sepatutnya kita kesihan kepada kerajaan.
Kalau tahun lepas dalam keadaan ekonomi kita yang sentiasa dihamburkan sebagai kukuh, kita tidak dapat bonus, tentulah pada tahun ini, dalam keadaan ekonomi kita yang disolek kelihatan kukuh, kita perlu menadah tangan setinggi mungkin, kalau kalau duit yang nak turun di Permatang Pauh tu, melimpah sama ke seluruh Malaysia.
Mungkin ke?