Friday, August 8, 2008

ANTARA 'AIB DAN MALU

Assalamualaikum,
Tujuan utama liwat1 dan liwat 2 adalah untuk mengaibkan DSAI dan menghalang beliau daripada maju dalam bidang politik. Tetapi dalam kedua dua percubaan, DSAI tidak berjaya diaibkan, malah yang merasa malu ialah orang UMNO sendiri. Saya masih ingat dalam kegawatan episod liwat 1 dalam tahun 1999, dan semasa jentera PAS sedang rancak berkempen untuk menghadapi pilihanraya 10, kami di Bandar Baru Bangi Selangor sering berhadapan dengan tentangan dari puak yang totok dalam UMNO di sana. Tetapi liwat 1 telah menyebabkan ahli ahli UMNO di sana merasa malu yang sangat besar, sehingga mereka mengghaibkan jasad mereka daripada pandangan umum. Dan ada satu lorong di sana , yang berhampiran dengan Surau Al Ehsan, yang dipenuhi oleh ahli totok UMNO, tetapi oleh kerana mereka merasa malu yang teramat sangat, ramai diantara mereka yang telah beralih angin serta meninggalkan UMNO sehingga hanya seorang sahaja yang tinggal kekal dengan UMNO. Di lorong ini, setiap kali pilihanraya, mereka akan mendirikan kemah sebagai bilik gerakan mereka. Tetapi dalam pru10, pintu bilik gerakan mereka pun tidak diketemui.
Liwat 2 membawa padah yang lebih parah lagi kepada UMNO berbanding dengan liwat 1. Dalam liwat 1, Mahathir, samada kita setuju atau tidak , mempunyai clout, di peringkat nasional juga internasional. Dengan itu, imej Malaysia hanya parah di negara negara di mana Mahathir memang tidak disukai, seperti Australia dan USA. Namun di negara-negara lain, seperti di timur Tengah, di Afrika dan negera-negara membangun yang lain, nama Mahathir masih lagi dikagumi. Tetapi dalam liwat 2, nama A.A. Badawi tidak sinonim dengan political clout, dan tidak gah seperti Mahathir. Dengan itu, liwat 2 ini membawa imej busuk kepada beliau dan Malaysia pada pandangan dunia. Nampak sangat seolah olah Malaysia ni suka sangat berkuda lelaki dengan lelaki, yang mana itu adalah jijik. Dan kejijikan itu terpalit kepada ketua negara yang gambarnya selalu keluar dalam media. Jadi bila disebut berkuda lelaki dengan lelaki, imej yang keluar bukan imej DSAI, tetapi imej orang ni. Macam manalah orang UMNO tak malu.
Liwat1 hampir menanggalkan UMNO dari tampuk pemerintahan kalau tidak diselamatkan oleh permainan taktikal yang kotor. Tanpa liwat 2 pun UMNO hampir tanggal dari pucuk pemerintahan.
Dengan liwat 2?