Saturday, August 9, 2008

JALUR GEMILANG DI TEMPAT DUDUK BELAKANG

Assalamualaikum,
Sekarang sudah pun masuk trimester pertama bulan Ogos. Kita sama sama tahu bulan Ogos adalah bulan Malaysia menyambut kemerdekaannya. Pada tahun tahun yang lepas, pihak pemerintah berhempas pulas mempromosi sambutan menyambut kemerdekaan dengan pelbagai pendekatan. Yang laing jelas ialah semua media kepunyaan negara akan dikerah untuk menjadikan sambutan tersebut sesuatu yang paling gamat diwarwarkan. Kita saksikan kenderaan mengibarkan jalur Gemilang seawal 1 Ogos dan berterusan sepanjang bulan Ogos.
Tetapi kegemparan sambutan merdeka pada tahun ini muram sekali. Saya hanya dapat melihat sebuah sahaja kenderaan yang mengibarkan Jalur Gemilang. Sambutan ulangtahun kali ini pun tidak digahkan segalak yang mungkin. Nafas sambutannya nampak kelelahan. Keghairahan menantinya nampak semacam kematian pucuk. Kegirangan nampak seperti murungan. Kenapa ni?
Adakah kerana liwat 2 dan Saipol? Adakah kerana digerhanakan oleh Permatang Pauh? Atau Genghis Khan yang bengis berkuda ganas mengamuk dari Mongolia?