Monday, January 26, 2009

TV1: DARI OVERKILL KEPADA SELFKILL

Assalamualaikum,


Selepas pilihan raya 1999, media arus perdana, terutamanya media letronik yang dikuasai UMNO telah meledakkan satu frenzy menghentam pembangkang sehebat hebatnya. Kisah Memali diulang dan diulang dan diulang supaya membentuk satu persepsi dikalangan rakyat bahawa PAS itu jahat, melawan kerajaan, ajaran sesat dan macam macam lagi.


Setiap lepas berita akan diulang pita yang telah diedit untuk menunjukkan betapa jahatnya PAS. Sesuatu isu dicipta dan kemudian dibuat temuramah yang mana kesemuanya menghentam dan menghina PAS.


Oleh kerana kerja menghentam PAS dilakukan secara keterlaluan, maka LIM KIT SIANG pada ketika itu melabelkan usaha tersebut sebagai overkill. Pilihanraya 2004, PAS kalah teruk.


Tetapi kerja yang bersifat overkill tersebut memakan masa untuk menunjukkan kesan buruk kepada sipelaku. Sekarang media utama yang dikuasai oleh UMNO telah hilang public trust, sehingga memerlukan mereka membuat perubahan kepada TV1.



Idea menggunakan media milik negara untuk menghentam PAS dan parti pembangkang lain dicetuskan oleh seorang yang apabila diinterview oleh AL Jazeera dalam tahun 2007 beliau mengatakan Malaysia has an erection every five years....never fail!


Media arus perdana yang buat overkill sekarang mencari nafas baru kerana terbukti ia adalah selfkill.