Tuesday, January 13, 2009

PETROLIUM DITEMUI DI KELANTAN

Assalamualaikum,


Tadi dapat berita ada pengundi KT yang tinggal di tempat saya telah menerima panggilan telefon yang mana si penelefon menjanjikan RM 500.00 kalau dia beri IC nya semasa hari pengundian nanti. Pengundi ini juga telah dijanjikan RM1000.00 untuk balik mengundi. Berita ini betul ke tak betul saya tidak tahu, tetapi ia adalah satu perkembangan berkaitan dengan PRK 036 KT.


Di tv malaysia tadi saya terlihat pemimpin UMNO dengan bangga mengatakan royalti minyak telah dikembalikan kepada rakyat, betapa beruntungnya Terengganu, ada sumber petrolium. Kelantan tidak ada. Pahang pun tidak ada.


Mengapa UMNO ni jenis pembohong kaudu? Dari 1976 hingga Feb. 2004, pembayaran petrolium dikatakan royalti. Bila PAS perintah Terengganu, semua undang undang yang dia sendiri buat, dia sendiri langgar. Royalti jadi wang ehsan. Yang sibengap dalam UMNO semua angguk belaka.


Sekarang wang ehsan bertukar kulit menjadi royalti semula. Yang si bengap dalam UMNO pun angguk lebih kuat lagi, sebab RM sedang turun melayang dari langit. Rakyat Terengganu semasa PRK 036 KT ni berpesta duit. Habis pilihanraya, rakyat Terengganu masih lagi dalam kategori miskin.


Ini menunjukkan UMNO ni memang hasad. Memang dengki. Masa dia perintah, bayaran dinamakan royalti. Wajib bayar. Masa PAS perintah, bayaran bertukar jadi ehsan. Tak wajib bayar. Bukan saja tak wajib, sunat pun tidak.


Punyalah dengki, sumber gas di Kelantan tidak mahu dimajukan. Kalau dimajukan pun, paip gas dilencong ke Thailand, lepas masuk ke Kedah. Namun masuk direct ke Kelantan tidak sekali. Top top Kedah PAS perintah pulak.


Lebuh raya Pantai Timur pun stop kat Terengganu aje. Top top menteri yang gah menghebohkannya kalah pilihan raya. Padan muka. Memanglah kerabat UMNO ni jenis dengki.


Kau orang tau tak, Kelantan tu ada sumber petrolium? Kalau tak caya buatlah deep sea prospecting.