Monday, January 12, 2009

TERKEDU

Assalamualaikum,


Apabila saya melihat laporan berita mengenai perang yang dipaksakan oleh Israel kepada orang Islam Palestin di Gaza, kesan sedih dan marah dan geram memang ada. Kesan itu sampai samada saya lihat melalaui AL Jazeera atau BBC. Chanel tv Malaysia sejak berkurun dulu lagi saya telah boikot hingga ke hari ini.ai


Tetapi kesannya itu sahaja.


Tetapi apabila saya lihat laporan yang dipaparkan oleh tv Indonesia mengenai keazaban yang ditimpakan ke atas umat Islam di Gaza, saya rasa amat tercuit dan amat pilu. Ayer mata saya meleleh panas secara perlahan berjurai di tepi jelingan mata. Laporan yang dibuat oleh tv Indonesia tersebut sangat sayu, ditambah lagi dengan latar lagu yang hiba menyebabkan saya menangis senyap senyapan.


Petang hari Sabtu 10/1/09 saya dengar seorang DJ sebuah station radio Jakarta membicarakan tentang Palestin. Dalam bicara tersebut, DJ perempuan tersebut terkedu, dan kadang kala lenyap suaranya untuk ketika yang panjang, dan kemudian disambung dengan bicara yang penuh keduan lagi.


Saya turut sama terkedu, cuma secara sembunyi, khuatir nanti dapat dikesan oleh pak supir yang sedang memandu.


Kenapa saya tidak rasakan sedemikian di media arus perdana kita? Mungkin mereka ni dah terbiasa dengan membodek ke?