Saturday, August 30, 2008

ALI ROSTAM TIRU GHAFAR BABA KE?

Assalamualaikum,

Teringat cerita seorang aktivis GPMS bertemu dengan Almarhum Tun Gharaf Baba untuk meminta sumbangan. Tun memberi tahunya supaya meminta kepada Tamrin, kerana bapa Tamrin kaya. Saya, kata Tun, bapa saya miskin. Tetapi yang saya ingin nukilkan di sini ialah setelah selesai pilihanraya 1986, dan BN telah menang besar, Almarhum Tun, yang pada masa itu belum lagi Tun, telah membuat kenyataan, sekiranya pembangkang menang, negara akan huru hara. Kebetulan pada ketika itu Filipina sedang berada dalam satu pergolakan politik, maka perkara tersebut dijadikan modal untuk menakut-nakutkan rakyat. Dan ada golongan dalam masyarakat yang menerimanya gertakan tersebut, kerana apabila saya berbual dengan seorang orang kampung dalam satu majlis tahlil sebaik sahaja pru 86 selesai, orang ini meluahkan semula apa yang dikatakan oleh Tun.
Tun telah tiada, dan kita doakan rohnya dicucuri rahmat Allah. Tetapi walau pun Tun telah tiada, tetapi pemikiran Tun masih lagi segar, dan diguna pakai, terutamanya oleh orang Melaka. Pemikiran ini tidak betul, dan bersifat gertakan serta ada unsur arm twisting dan hanya dipercayai oleh segelintir masyarakat yang totok dengan UMNO/BN. Pemikiran ini adalah pemikiran ketinggalan zaman dan menjadi satu pemikiran yang sangat kuno sekarang. Sesiapa yang berpegang dengan pemikiran ini dengan sendirinya akan menjadikannya seorang yang mundur semundur mundurnya serta bengap sebengap bengapnya. Manakan tidak, dalam pru12 yang lepas, pembangkang telah menang besar, tetapi tiada pun berlaku sebarang huru hara. Dalam pr kecil Permatang Pauh, pembangkang menang, tiada pun huru hara. Yang berlaku kekacauan ialah apabila agent provacateur menyerang ahli media, dan media lain pula menuduh ahli PKR yang buat kerja itu. Itu penipuan kabir namanya.
Bagaimana pula seorang yang kelihatan berpemikiran tinggi, memegang jawatan tinggi dalam partinya, memegang jawatan awam tertinggi di Melaka boleh dirasuk oleh pemikiran kadok ini?Kalau Anwar jadi perdana menteri akan berlaku huru hara, katanya. Kalau kau jadi perdana menteri aman sentosa kah?
Bukan ke membawa pengundi hantu oleh BN ke Permatang Pauh tu menunjukkan yang puak inilah pencetus huru hara, bukan orang lain.
Patutlah Bukit Katil dah tak berkatil.