Monday, August 25, 2008

AMARAN BANJIR

Assalamualaikum,

Nampaknya kedatang musim tengkujuh, atau north east monsoon, kali ini adalah sedikit cepat berbanding dengan tahun tahun sebelumnya. Pada kebiasaan, hujan musiman ini hanya mula sampai sekitar minggu ke 3 bulan September. Tetapi sekarang hanya minggu ke 3 bulan Ogos, hujan tersebut telah sampai. Saya menjangkakan ini adalah petanda bahawa dalam masa beberapa bulan akan datang ini, banjir akan berlaku, cuma kita harap ia tidk seteruk yang lepas lepas.
Di manakah banjir tersebut dijangka berlaku? Saya rasa negeri tradisi banjir di pantai timur semenanjung akan dinaiki air. Segamat, Johor mungkin akan mengalami banjir seperti sebelum ini, tetapi saya tidak menjangka Tr hujan akan sebesar yang berlaku dihujung 2006 dan diawal 2007.
Yang lebih memerlukan perhatian ialah kawasan kawasan yang banyak mengalami tindakan antropogenik, terutamanya di Lembah Kelang. Jadi saya jangka Kuala Lumpur, Shah Alam , Kelang akan kena banjir. Hulu Langat adalah juga kawasan yang akan menglami masalah ini. Saya rasa kawasan dlam Majlis Perbandaran Kajang akan banyak ditenggelami air dari sekarang hingga April 2009.
Seremban dan kawasan sekitarnya juga akan mengalami banjir, juga saya rasa Seremban 2. Begitu juga Pulau Pinang, Ipoh dan kawasan sekitara Ipoh.
Yang menarik ialah Melaka. Saya menjangkakan bandar Melaka bersejarah akan dilanda banjir dengan lebih teruk lagi. Kampung Moten berkemungkinan besar akan kena banjir berulang dari sekarang hingga April 2009. alor Gajah juga akan kerap merasai masalah ini. Baru baru ini ketua menteri melaka ada ada buat pengumuman mengenai pembinaan sebuah empangan di Sungi Kuning di Alor Gajah yang mengikutnya akan menghapuskan masalah banjir di Alur Gajah. Kajian saya menunjukkan sebaliknya. Kawasan tadahan sungai tersebut adalah terlalu kecil untuk bertindak secara bekesan bagi menghalang banjir di Alor Gajah.
Saya harap Al Brangi tinjau perkara ini dan bua persiapan seadanya.