Thursday, September 4, 2008

KENAPA MALAYSIA MEREMEH POLITIK DI SOMALIA?

Assalamualaikum,

Walaupun sesuatu itu berada jauhd dari tempat kita, hendaklah kita jangan pandang enteng mengenainya. Mungkin sesuatu yang tidak ada kena mengena dengan kita itu satu hari nanti boleh menghempap kita tanpa kita mahu ia berlaku sedemikian. Begitulah halnya dengan keadaan politik yang tidak menentu di Somalia, sebuah negara umat Islam yang telah bertahun tahun tidak mempunyai kerajaan dan sentiasa beralku kacau bilau.
Tahun lepas kumpulan Islamic Court telah berjaya membawa keamanan kepada sebahagian besar Somalia, dan keamanan dan ketenteraman telah dapat dikecapi oleh sebahagian rakyat Somalia. Tetapi oleh kerana kumpulan Islamic Court ini berjuang atas dasar Islam, maka ia tidak disukai oleh Amerika, dan dengan itu Amerika telah menrestui Ethiopia untuk menyerang dan melanggar Moghadishu dan menghalau kumpulan Islamic Court.
Apabila kita di Malaysia tidak cuba untuk membantu umat Islam di Somalia sedaya yang kita mampu, tempias dari kesengsaraan mereka kena juga kepada kita. Tanpa kita sedari, ada rakyat Malaysia yang mati , dan mungkin bilangan ini bertambah sekiranya kegiatan lanun dari Somalia ini tidak dikekang, atau tiada rundingan dilakukan.
Oleh itu, tindakan proaktif dari kerajaan Malaysia adalah perlu untuk menangani masalah lanun ini.