Friday, September 5, 2008

TAHNIAH USM SEBAGI U APEX

Assalamualaikum,

Saya mengucapkan tahniah kepada USM kerana tepilih sebagai universiti apex , iaitu universiti yang akan diberi keutamaan dalam menjana usaha untuk menaikkan ranking universiti universiti di Malaysia di dunia. Tetapi dalam pada itu ada juga rasa terkilan kerana Universiti Malaya tidak terpilih sebagai universiti apex.
Tetapi saya setuju kalau universiti yang paling layak diberikan pengiktirafan, dan terbukti USM lah universiti yang paling layak, maka cocoklah status tersebut dianugerahkan kepada yang paling layak.
Kita telah baca respon daripada pihak pengurusan USM bahawa mereka akan mengutamakan meritocracy dalam semua hal, dan inilah yang sepatutnya dilakukan untuk melonjakkan ranking mana mana universiti di dunia. Sekarang nampaknya apabila ranking universiti universiti Malaysia meredum di dunia barulah terbuka mata mereka yang membuat polisi bahawa apa yang diamalkan sebelum ini adalah salah.
Pengurusan universiti di Malaysia telah dicemari oleh tangan tangan politik sehingga menjejaskan dengan teruk prestasi akademik. Diharap dengan pemilihan USM sebagai universiti apex, ranking universiti tersebut, dan juga universiti universiti lain di Malaysia akan meningkat dengan baik.